Før var det ulike angrerettregler i de ulike EU/EØS- landene. Etter at ny lov ble vedtatt fra 2014 vil fortsatt være enkelte forskjeller, da deler av regelverket fra EU er valgfritt å ta med i den nasjonale lovgivningen, med angrefristens lengde og returreglene er nå de samme.
Norske forbrukere kan nå handle på nettet i hele EU-området med fjorten dagers angrerett og like returregler.
Forbrukerrådet har laget en egen gratis veileder for angrerettloven (2014) som er rettet mot både forbrukere og næringsdrivende.
Før var det nok at forbrukeren på forsvarlig måte hadde sendt meldingen om at angreretten vil bli brukt. Nå må forbrukeren svare for at meldingen blir borte, eller blir forsinket. Pass derfor på at du angrer i god tid før angrerettsfristen går ut. Gjør det skriftlig for eksempel med en e-post.
Selger kan holde tilbake kjøpesummen til varen er kommet i retur, eller dokumentasjon på at varen er sendt. Før var det forbrukeren som kunne holde tilbake varen til han hadde fått kjøpesummen i retur.