• yrkeslitteratur.no
  • Om oss

Bøker

  • Videregående skole
  • Renhold
  • Teknisk fagskole
  • Høyere utdanning
  • Allmennlitteratur
  • Nyheter
  • Yrkeslitteraturs antikvariat

Kjøpsinformasjon

  • Betingelser
  • Bokhandlerinformasjon

Digitale ressurser

  • Fagportal (bruk innlogging oppe på siden)
Forsiden

Angreskjema

Angrerett ved forbrukerkjøp

 

Før var det ulike angrerettregler i de ulike EU/EØS- landene. Etter at ny lov ble vedtatt fra 2014 vil fortsatt være enkelte forskjeller, da deler av regelverket fra EU er valgfritt å ta med i den nasjonale lovgivningen, med angrefristens lengde og returreglene er nå de samme.

Norske forbrukere kan nå handle på nettet i hele EU-området med fjorten dagers angrerett og like returregler.

Forbrukerrådet har laget en egen gratis veileder for angrerettloven (2014) som er rettet mot både forbrukere og næringsdrivende.

I korte trekk er vi loven slik:
  • Tidligere gjaldt angreretten kun kjøp over 300 kroner. Nå gjelden loven også kjøp under 300 kroner.
  • Kunden har 14 dager på å gi beskjed om at de angrer, og ytterligere 14 dager på å sende varene i retur.
  •  
  • Loven sier at kunden nå skal betale returfrakt når angreretten brukes.
  • Kunder har nå også angrerett på godt brukte varer, men kunden må da selv dekke verdiforringelsen ved bruken av varen. Hvis en ny bok er godt  brukt kan den ikke selges på nytt.
  •  
  • Kjøpsbetingelser skal være på norsk og er gjort kjent for kundene under betingelser - les før handelen gjennomføres.
  •  
  • Ved mottak av skadet vare skal kjøper omgående varsle selger. Selger sender ny vare ved innsending av skadd vare sammen med utfylt angreskjema. Portoutlegg for skadd vare refunderes  ved sending av frimerker eller beløpet overføres til oppgitt konto.
 

Før var det nok at forbrukeren på forsvarlig måte hadde sendt meldingen om at angreretten vil bli brukt. Nå må forbrukeren svare for at meldingen blir borte, eller blir forsinket. Pass derfor på at du angrer i god tid før angrerettsfristen går ut. Gjør det skriftlig for eksempel med en e-post.

Selger kan holde tilbake kjøpesummen til varen er kommet i retur, eller dokumentasjon på at varen er sendt. Før var det forbrukeren som kunne holde tilbake varen til han hadde fått kjøpesummen i retur.

  • Share this
Yrkeslitteratur as, Universitetsgaten 14 3. etg.
Postboks 6794 St. Olavs plass, 0130 Oslo
Telefon: 22 500 400
E-post: post@yrkeslitteratur.no eller ordre@yrkeslitteratur.no
Organisasjonsnummer NO 935 490 650 MVA