Boka er skrevet for faget Grunnleggende organisk kjemi for teknisk fagskole linje for kjemi og prosess, og dekker de læreplanmålene i faget.
Enten kjemiteknikeren får sin framtidige arbeidsplass innenfor laboratoriearbeid, råvareutvinning, industriell produksjon eller undervisning gir kunnskaper i grunnleggende organisk kjemi og forståelse av kjemiske prinsipper bedre innsikt i hvorfor og hvordan de ulike arbeidsoppgavene skal gjennomføres. Prosessene som en råvare gjennomløper før de blir til konsumferdige produkter bygger ofte på kunnskaper i fysikk og kjemi.
Organisk kjemi som emne i grunnskolen og i videregående skole har begrenset fordypning, og dermed blir møtet med den organiske kjemien på dette nivået i teknisk fagskole en stor utfordring for både studenter og lærere. Kunnskaper i organisk kjemi er i mange sammenhenger en forutsetning for å ta del i viktige diskusjonener om den teknologiske utviklingen i samfunnet. I videregående skole legges grunnlaget for den yrkesteorien som trengs for å bli en god operatør i kjemisk baserte yrker, og det er der den framtidige fagarbeider for alvor starter sin yrkeskarriere. I teknisk fagskole legger den framtidige kjemitekniker grunnlaget for sin kompetanse som leder i ulike typer arbeid innen offentlig og privat arbeidsliv.
Det å forstå kjemien betyr at det også blir lettere å forstå viktige deler av andre fag: mikrobiologi, hygiene, laboratorierutiner, råvarebehandling, prosesslære og hva som påvirker kvaliteten på en ferdigvare. Det er gjennom evnen til å kombinere praktiske og teoretiske arbeidsoppgaver at fagteknikeren kan bidra til nyskaping, etablering og drift av ulik virksomhet innenfor kjemi og prosess-sektoren. Manuskriptet til denne boka har vært til høring hos brukerne i skolen, og brukerne - både elever og lærere - har delt sine erfaringer med forfatter og forlag. Vi har forsøkt å ta hensyn til synspunktene. Noen har vært sammenfallende, andre har pekt i forskjellig retning.
Enkelte ønsker har styrt manuskriptet tettere mot mål og hovedmomenter i læreplanen, andre ønsker har utgangspunkt i tanker om hvor langt elevene burde kunne komme i faget for å få så god kompetanse som mulig. Forfattere og forlag har prøvd å balansere ulike hensyn, og presenterer her en lærebok i grunnleggende organisk kjemi. Vi takker alle som har hjulpet oss under veis. Vi vet at skolene, lærerne og elevene er forskjellige, at rammevilkårene varierer og at industrien i distriktet kan gi ulik mulighet til å møte praktiske forhold som kan forenkles til kjemiske pro- blemstillinger. Men det er viktig å bruke den ressursen bedriftene er for å se sammenhengen mellom de praktiske løsningene og de naturvitenskapelige prinsippene som produksjonsprosessene bygger på.
Innhold
1 ORGANISK KJEMI. ET GRUNNLAG ……… 7
Organiske stoffer finnes rundt oss overalt 7
Det er karbon i alle stoffer ……………… 7
Oktettregelen forklarer bindinger i
molekyler og salter …………………… 8
Salter er ioniske stoffer med stor forskjell
i elektronegativitet mellom stoffene
som deltar ……………………………… 8
Kovalent binding dannes mellom atomer
med lik elektronegativitet……………… 10
Bindinger mellom atomer med forskjellig
elektronegativitet blir polare ………… 12
I kjemiske reaksjoner brytes bininger …… 14
Et fritt elektronpar kan danne en binding 15
Mellom molekyler virker van der waalske
bindinger eller hydrogenbindinger…… 17
Den empiriske formelen gir tallforholdet
mellom grunnstoffene i et stoff ……… 18
Molekylformelen kan finnes med
massespektrometri……………………… 20
Oppsummering …………………………… 21
Oppgaver …………………………………… 22
2 ORGANISK KJEMI ER KJEMIEN TIL KARBON 25
Å tegne og forstå strukturformeler ……… 28
Strukturformel eller strekformel? ……… 29
Isomere forbindelser har lik molekylformel,
men er likevel ulike …………… 30
Oppsummering …………………………… 36
Oppgaver …………………………………… 37
3 ALKANER ………………………………… 41
Alkaner er mettede hydrokarboner……… 41
Hydrokarbonene er grunnlaget for
navnesystemet i organisk kjemi ……… 42
Alkaner er voksaktige stoffer som
brenner godt …………………………… 45
Alkaner kan substituere inn halogen …… 47
Forbrenning er også en fri radikalreaksjon 49
De mettede, ringformede alkanene kalles
sykloalkaner …………………………… 50
Oppsummering …………………………… 52
Oppgaver …………………………………… 53
Studieøvinger ……………………………… 55
A OLJE OG OLJEPRODUKTER ……… 59
Olje og gass er fossile stoffer……………… 59
Oljen må foredles før bruk ……………… 60
Vi trenger mer bensin! …………………… 62
Moderne motorer krever bensin med
høyt oktantall…………………………… 62
Hvordan får vi arener? …………………… 64
Svovel som er i olje og gass blir fjernet
før bruk ………………………………… 64
Oppsummering …………………………… 65
Oppgaver …………………………………… 66
4 UMETTEDE HYDROKARBONER …………… 67
Alkener reagerer ved addisjon…………… 67
Å sette navn: En liten utvidelse av
reglene…………………………………… 68
Hindret rotasjon om dobbeltbindingen
fører til isomeri ………………………… 69
Vi ser nærmere på dobbeltbindingen …… 70
Hvordan skjer addisjonsreaksjonen? …… 71
Noen viktige reaksjoner med alkener…… 72
Det viktigste alkynet er etyn……………… 74
Oppsummering …………………………… 77
Oppgaver …………………………………… 78
Studieøvinger ……………………………… 80
B ADDISJONSPOLYMERER…………………… 84
Alkener polymeriserer i addisjonsreaksjoner
……………………………… 84
Fysiske egenskaper henger sammen
med kjemisk oppbygning……………… 85
Noen vanlige addisjonspolymerer ……… 86
Oppsummering …………………………… 92
Oppgaver …………………………………… 92
Studieøving ………………………………… 94
5 AROMATISKE FORBINDELSER …………… 97
Arener inneholder en fenylring ………… 98
Navn på aromatiske forbindelser ……… 100
Arener blir brukt i mange ulike
sammenhenger ………………………… 102
Benzen reagerer oftest ved substitusjon … 104
Addisjon til benzen gir mettede ringer … 105
Oppsummering …………………………… 106
Oppgaver …………………………………… 106
Studieøving ………………………………… 109
C HELSE, MILJØ OG SIKKERHET VED BRUK AV
ORGANISKE STOFFER ……………………… 111
Organiske løsemidler er helseskadelige
ved innånding ………………………… 111
Hvordan unngår vi risiko ved bruk av
organiske stoffer? ……………………… 112
DDT og andre klorholdige hydrokarboner
lagres også i fettvev …………………… 113
Alkylerende stoffer virker
kreftfremkallende ……………………… 115
Manglende avfallshåndtering er en
trussel mot miljøet……………………… 116
Oppsummering …………………………… 118
6 FUNKSJONELLE GRUPPER ………………… 119
Funksjonelle grupper er grunnlaget for
inndeling i stoffklasser ………………… 120
Mange stoffer har mer enn en funksjonell
gruppe…………………………………… 124
Mer om E/Z-isomeri……………………… 125
De funksjonelle gruppene forklarer ikke
alle egenskapene til et stoff …………… 126
Oppsummering …………………………… 127
Oppgaver …………………………………… 127
Studieøvinger ……………………………… 130
7 ALKOHOLER, FENOLER OG ETERE ………… 137
Navnene til alkoholer følger samme
regler som for alakanene ……………… 137
Egenskapene til alkoholer skyldes
hydrogenbindinger …………………… 139
Etanol er en alkoholen vi finner i
drikkevarer……………………………… 141
Metanol er den minste alkoholen ……… 142
Flerverdige alkoholer inneholder mer
enn en OH-gruppe……………………… 143
De aromatiske alkoholene kalles fenoler 144
Alkoholenes evne til å reagere avhenger
av hvor OH-gruppen sitter …………… 146
I en substitusjon byttes en funksjonell
gruppe ut med en annen ……………… 148
I en eliminasjonsreaksjon blir det innført
en dobbeltbinding ……………………… 148
Etere er isomere med alkoholer, men er
mindre polare…………………………… 149
Oppsummering …………………………… 150
Oppgaver …………………………………… 151
Studieøvinger ……………………………… 154
8 KARBONYLSAMBINDINGAR ……………… 161
Eit aldehyd har karbonylgruppa i enden
av molekylet …………………………… 162
I keton er karbonylgruppa ein del av
karbonkjeda …………………………… 162
Nokre spesielle karbonylsambindingar … 163
Addisjon til karbonylgruppa skjer
nukleofilt………………………………… 164
Karbonylsambindingar er med i
redoksreaksjonar ……………………… 165
Sukker er karbonylsambindingar ……… 167
Kondensasjon er ein viktig reaksjonstype
for karbonylsambingingar …………… 169
Oppsummering …………………………… 171
Oppgåver …………………………………… 171
Studieøvingar ……………………………… 175
D TREKK FRÅ HISTORIA BAK DEN
ORGANISKE KJEMIEN………………… 179
Er kjemien i dyr og planter ulik kjemien
i andre stoff? …………………………… 179
Isomeri skaper hovudbry………………… 180
Stadig meir kaos i den organiske kjemien
utover på 1800-talet …………………… 180
Problemet med dei usikre atommassane 182
På sporet: Typeteorien og valensomgrepet 185
Atommassane: Canizzaro knekkjer nøtta 187
Molekyl har ein fast geometrisk fasong … 187
Det blir heilt nødvendig med
organisering og nomenklatur ………… 189
Differensiering i den organiske kjemien… 190
Oppsummering …………………………… 191
9 KARBOKSYLSYRER OG ESTERAR ………… 193
Mange av karboksylsyrene er vanlege
stoff ……………………………………… 194
Den funksjonelle gruppa COOH………… 194
Protolyse av karboksylsyrer aukar
vassløyseevna…………………………… 196
Salt av feittsyrer har vaskeeigenskapar … 197
Ein alkohol og ei karboksylsyre kan gå
saman og lage ein ester………………… 200
Feitt er ei spesiell gruppe esterar………… 202
Syreanhydrid er reaktive stoff …………… 203
Oppsummering …………………………… 203
Oppgåver …………………………………… 204
Studieøvingar ……………………………… 209
10 ORGANISKE NITROGENSAMBINDINGAR… 219
Amin luktar ikkje godt …………………… 220
Mange syntetiske fargar er
azosambindingar ……………………… 223
Aminosyrer er både amin og
karboksylsyrer ………………………… 223
Oppsummering …………………………… 226
Oppgåver …………………………………… 227
Studieøvingar ……………………………… 230
E KONDENSASJONSPOLYMERAR … 235
Polyester - den moderne fiberen ………… 236
Nylon - ein slitesterk fibe ………………… 237
Polyuretan - ein polymer med varierte
bruksområde …………………………… 239
Stive er opplagsnæring…………………… 239
Protein er liv ……………………………… 242
DNAer nøkkelen til livet ………………… 245
Oppsummering …………………………… 247
Oppgåver …………………………………… 248
Studieøving ………………………………… 249