Vi hører om nye industriprodukter og materialer med fantastiske egenskaper. Farmasøytiske firmaer gir oss nye legemidler, og medisinsk forskning avdekker ny kunnskap om årsaker til forskjellige sykdommer. Mange av tidens miljøutfordringer har å gjøre med kjemiske prosesser, som vi ikke tidsnok kjente eller forstod alle konsekvensene av.
Kjemi er et nøkkelfag for å forstå slike sammenhenger. Et av målene med kjemiundervisning er derfor at vi skal vite nok til å kunne ha et kritisk blikk på mye av det som rører seg i tiden. Vi skal ha kunnskaper nok til å kunne handle på en måte som kan forsvares miljømessig, økonomisk og ikke minst etisk.
For kjemilaboranten er kjemifaget også selve det faglige grunnlaget for innholdet i arbeidet en gjør og dermed det yrket en velger seg.
For å mestre kjemi er det viktig at man er fortrolig med fagspråket. Det kjemiske fagspråket består av formler, navn og reaksjonsligninger. Du har et grunnlag i dette fragrunnkurs, og dette grunnlaget skal vi bygge videre på. Vær aktiv, så du helt sikkert behersker denne delen av kjemien.
Filosofien bak dette læreverket er at det skal være mulig å forstå hvordan ting henger sammen, eller hvorfor noe er som det er. Vi tror ikke at dette gjør fagstoffet vanskeligere, men kanskje gjør det kjemien morsommere, og det er nødvendig for at stoffet ikke skal ende opp som pugg.
Du lærer ikke effektivt hvis du bare leser en tekstbok. Regn gjennom eksemplene og løs alle oppgavene. For å innarbeide forståelse er det nødvendig å gjøre selv.
Eksemplene i teksten er bygget opp på følgende måte: Først formuleres et problem. Deretter gis en strategi for løsning, så følger selve løsningen. Du kan arbeide med eksemplene på denne måten: Les problemet. Prøv å løse det som om det var en oppgave, altså uten å se i boken. Hvis det ikke går, leser du gjennom de første linjene, der det gjøres rede for hvordan man går frem. Prøv så igjen å løse det uten å bruke boken. Går ikke dette heller, leser du gjennom løsningen (med penn i hånd!) og deretter legger du boken vekk og gjennomfører løsningen selv.
Etter hvert kapittel er det en avdeling med oppgaver. Det er oppgaver til hvert hovedavsnitt i kapittelet, og de er inndelt etter de samme overskriftene som i teksten. Fasit er bak i boken. Bruk fasiten på samme måte som løsningsforslagene til eksemplene: Til å kontrollere et svar du har funnet eller til å få ideer om hvordan du kommer videre.
I slutten av hvert kapittel er det elevøvinger. De belyser problemstillinger fra kapitlet, de gir ferdigheter i å håndtere laboratorieutstyr og trening i å gjennomføre arbeidsprosedyrer , og ikke minst gir de trening i å observere som grunnlag for journalføring. For kjemilaboranten er dette viktig kompetanse.
Bak i boken finner du tabeller over nyttige data, og en ordliste. Ordlisten gir kortfattede forklaringer eller definisjoner på kjemiske begreper som du møter eller som du lærte på grunnkurs. Venn deg til å bruke den når du er usikker på noe, og tren også selv på å formulere forklaringer og definisjoner.