Transportbransjen er er en sentral del av næringslivet. Vi finner transport dels på leiebasis i egne bedrifter, dels som virksomhetsområder i bedrifter i andre næringer. Lastebilene står for det meste av godstransport på vei, og utgjør en stor del av trafikken. Lastebilene er godt synlige og blir fulgt med kritiske øyne av mange andre trafikanter.
Det har skjedd flere alvorlige ulykker der lasten på tunge kjøretøyer har vært årsak til dødsfall i trafikken eller voldet omfattende skader. Dette har reist spørsmål fra mange hold: sjåfører, bedriftsledere, bileiere, oppdragsgivere, andre bilister og veibrukere og ikke minst trafikkmyndighetene våre, om hva som kan gjøres for å få en bedre situasjon med tryggere trafikk og bedre sikring av last.
Ikke minst har bransjens organisasjoner vært opptatt av slike spørsmål gjennom lang tid, og arbeider med ulike tiltak for å få færre ulykker og gi trafikkanter generelt en bedre opplevelse av veien som trafikkåre.
Boka inngår i et opplæringstiltak for lastebilnæringen. Hovedmålet for tiltaket er kompetanseheving innen IKT for yrkessjåfører på tunge kjøretøy, samt å utvikle og drive et Internettbasert tilbud for videreutdanning av yrkessjåfører.
VOX er etablert som et nasjonalt senter for voksnes læring, og er underlagt Utdannings- og forskningsdepartementet. I deres regi har Kompetanseutviklingsprogrammet bidratt til delfinansiering av utviklingsprosjekter som har ført til utvikling av etter- og videreutdanningstiltak med arbeidsplassen som læringsarena.
Læreboka Lastsikring, er ett blant flere tiltak som er utviklet som et VOX-prosjekt og realisert på grunnlag av kompetansetanseutviklingsprogrammet, KUP, som VOX-prosjekt 505:
"IKT INNEN TRANSPORTFAGET – UTVIKLING AV ETTERUTDANNINGSKURS FOR YRKESSJÅFØRER. - Lastsikring" Aktuelle satsingsområder har vært generell IT-opplæring og bruk av nettbasert undervisning i et emne som "Sikring av last". Prosjektetsøker har vært Opplæringskontoret for yrkestransport i Hedmark, med prosjektleder Erling Wågen. Samarbeidspartnere har vært: Solør videregående skole ved Egil Nilsen som faglig ansvarlig. I samarbeid med forfatteren Svein Flusund har Bjørn Brænd fra forlaget Yrkeslitteratur as har stått for utviklingen av læreboka. Remedia as, Flisa, ved Roar Sømoen har stått for utvikling av nettstedet www.lastsikring.no. Illustrasjonene og den grafiske utformingen av boka er utført av Hotrod Design ved Roger Kordahl, Flisa.
Opplæringskontoret for yrkestransport i Hedmark
Opplæring i sikring av last har alltid vært en del av opplæringen for utvidet førerkort. Likevel skjer det mange ulykker i trafikken der folk mister livet eller får store skader.
På veien er det kontroll av hvordan lasten er sikret på tunge kjøretøyer. En undersøkelse som Vegdirektoratet gjorde i 2002 viser at hele 18 prosent av de kontrollerte kjøretøyene ikke hadde godkjent sikring av lasten. En rapport fra Vegdirektoretet om 297 undersøkte ulykker med tunge kjøretøyer i 1997, viser at fire skyldtes dårlig sikring av last.
Ulykken ved Morskogen
I januar 2002 falt en steinblokk på 10 500 kg av en semitrailer på E6 i Akershus. To mennesker mistet livet da bilen de kjørte i motgående retning ble truffet. Ulykken skapte debatt og rettet oppmerksomheten på lastsikring i Norge.
Vi vet nå at lasten var mangelfullt sikret. Sjåføren ble tiltalt for uaktsomt drap, men ble frifunnet i retten. Sjåførens kunnskaper om lastsikring var ikke tilstrekkelige.
Mulige tiltak for større sikkerhet på veien
Veitrafikkmyndighetene i hele Europa arbeider med tiltak for å skape større sikkerhet på veien. Aktuelle tiltak er å
¨ bedre opplæringen av sjåfører
¨ utarbeide veiledningsmateriale
¨ stille krav til utstyr
¨ intensivere kontrollen på veien
¨ bevisstgjøre bransjen.
Blant spørsmålene som boka gir svar på er:
Hvilke konsekvenser kan mangelfull sikring av last få? Hvilke skader kan dette medføre?
Hva er vanlige årsaker til at dårlig sikret last kan medføre alvorlige uhell
Hvem er ansvarlig for at lasten er forsvarlig sikret?
Hvilke bestemmelser regulerer sikring av last?
Beskriv de rettslige rammer for sikring av last.
Hva sier loven og forskriftene i vegtrafikkgivningen om sikring av last?
Opplæring
Kurs- og opplæringsmateriellet Lastsikring har til hensikt å øke kunnskapen om lastsikring hos sjåfører og andre i transportnærignen. Det skal øke bevisstheten om hvor viktig det å sikre last under transport på en forsvarlig måte. Kursboka Lastsikring og nettstedet lastsikring.no skal gi kunnskap om lastsikring, foruten å veilede om måter å sikre last på og gi oversikt over aktuelt materiell for sikring av last. Gjennomført kurs kan gi kompetansebevis i henhold til forskrift til arbeidsmiljøloven: Bruk av arbeidsutstyr som en del av transportbedriftenes internkontrollsystem (dokumentert sikkerhetsopplæring).
Skader på gods
Mye gods blir skadd under transport. Det fører til økonomisk tap både for transportøren og den som skal ha godset som fraktes.
Det arbeides med å utforme felles regler for transport innenfor EU- og EØS-området. Sjåfører som skal kjøre i EU-land må følge EU-reglene. Transport i Norge følger norske bestemmelser.
HMS
Ved lasthåndtering er det å flytte godset på veien bare en del av jobben. Lasting av bilen kan gjøres med truck, kran og løftelem og jekktralle. Felles for alle typer håndtering av last er at det kan skje ulykker som i sin tur gir helseskader.
De mest farlige situasjonene er: