Boken handler om hvordan en kan forstå og hjelpe barn som ikke klarer å lære på skolen, ikke fordi de mangler evner, men fordi vanskelige følelser kommer i veien. Medfødt utrustning og evnenivå spiller inn, naturlig nok. Likevel vil vår selvfølelse og ikke minst våre følelser alltid påvirke hvordan vi lærer og hvordan vi tar i bruk det vi har av evner.
Boken beskriver en terapeutisk metode der to fagområder integreres: en psykoanalytisk forståelse i kombinasjon med en pedagogisk tilnærming. Dette er en måte å forstå og arbeide med barn på som vil være relevant for både kliniske pedagoger og psykologer. Mange lærere og spesialpedagoger vil også kunne ha glede av boken.
Forfatteren har arbeidet som lærer i grunnskole og videregående skole. Hun er filolog, med fagene kunsthistorie, norsk og engelsk språk og litteratur. Etter en klinisk videreutdanning ved Nic Waals institutt og ved Tavistock-klinikken i London har hun nå i mange år arbeidet som klinisk pedagog og terapeut ved en barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk i Oslo.