Denne boka handler om hvordan vi kan planlegge og drive kommersielle bedrifter på en lønnsom måte. Målet er å gi leseren en grunnleggende forståelse for fagfeltet, både teoretisk og praktisk. Den er skrevet for alle som arbeider med serviceledelse, og særlig de som utdanner seg i reiselivsnæringen. Ledere og mellomledere i hotell- og restaurantbransjen, studenter ved høgskoler, fagskoler og deltagere på kurs i etter- og videreutdanning vil ha glede av boken. Den bør med andre ord være interessant for alle som ønsker å tjene mer penger ved effektiv planlegging og drift av servicebedrifter.
Del 1 Strategisk planlegging
Kapittel 1 Servicenæringens rolle i økonomien
Kapittel 2 Hvilken driftsmodell passer deg?
Kapittel 3 Bygge nytt eller kjøpe gammelt?
Kapittel 4 Riktig pris for kjøp eller salg av servicebedrifter?
Kapittel 5 Beliggenhet
Del 2 Strategisk ledelse av servicebedrifter
Kapittel 7 Kvalitetsledelse
Kapittel 8 Hva ønsker gjestene?
Kapittel 9 Strategisk markedsføring
Kapittel 10 Teoretiske prognosemodeller
Del 3 Strategisk drift av servicebedrifter
Kapittel 11 Kapasitet og etterspørsel
Kapittel 12 Revenue Management
Kapittel 13 Flyten av varer og tjenester
Kapittel 14 Strategisk prissetting
Kapittel 15 Hjelp, jeg har restaurant!
Vedlegg
Litteratur
Stikkord